خبرنامه

سفره‌ای برای او

برگزاری بازارچه غذاهای خانگی مهرگیتی در ماه مبارک رمضان بیشتر

گزارش طرح« با من بخوان» در بیرجند (۱۳۹۶-۱۳۹۵)

مقدمه

برای ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی در میان کودکان چه می‌توان کرد؟ چگونه می‌توان کودکان را با کتاب آشتی داد تا همانقدر از کتاب خواندن لذت ببرند که از بازی با موبایل و ... ؟

در کشورهای مختلف از برنامه‌های مختلفی برای تشویق کودکان به کتاب و کتابخوانی و همچنین افزایش مهارت خواندن در آنها استفاده می‌شود. در اکثر این برنامه‌ها مبنا بر روش‌های خلاق و مشارکتی در خواندن کتاب با کودکان است.

همراه کردن فعالیت‌های خلاقانه ادبی و هنری با کتابخوانی باعث تأثیر عمیق‌تر کتاب در ذهن کودک می‌شود. همچنین بلندخوانی به عنوان یکی از موثرترین راه‌های ترویج خواندن در دنیا به شمار می‌رود.

مهرگیتی با همراهی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در سال ۹۵-۹۶ طرح «با من بخوان» را با به کارگیری روش‌های فوق در مدارس خراسان جنوبی اجرا کرد. ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و تشویق کودکان (به ویژه کودکان مناطق محروم) به خواندن کتاب و همچنین رشد زبانی و رشد شناختی کودک از اهداف اصلی اجرای این طرح بود.

 

 

بیرجند دبستان شهید مفتح، کلاس اول

 

گزارش طرح« با من بخوان» در بیرجند (۱۳۹۶-۱۳۹۵)

طرح «با من بخوان» با همکاری موسسه خیریه مهرگیتی و موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان از دی ماه ۱۳۹۵ تا خردادماه ۱۳۹۶ در شهرستان بیرجند استان خراسان جنوبی اجرا گردید.

این طرح با هدف ترویج کتابخوانی و در نتیجه تقویت سواد پایه با برگزاری نشست‌های کتابخوانی هرساله در مناطق محروم  اجرا می‌شود. در این طرح، با استفاده از بسته‌های آموزش خلاق (تقویت سواد پایه) و کتاب‌های با کیفیت، نشست‌ها و کارگاه‌های کتابخوانی برای کودکان و آموزگاران برگزار می شود.

در برنامه امسال که با مشارکت موسسه خیریه مهرگیتی و موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان برگزار شد،   تعداد ۴۹۰ کودک پیش دبستان و اول دبستان و همچنین ۲۱ مربی و آموزگار در ۱۴ مدرسه تحت آموزش قرار گرفتند.

در این طرح، جلسات کتاب‌خوانی برای کودکان مقطع پیش‌دبستانی و دبستان با استفاده از شیوه‌های خلاقانه و مشارکتی صورت پذیرفت.

 در طول این مدت کارگاه‌هایی به شرح زیر برای آموزگاران این مدارس برگزار گردید: ادبیات کودک، کتاب‌های باکیفیت، عناصر داستان، بلندخوانی، کارگاه نمایش، ساخت صحنه، کارگاه ساخت انواع ماسک، مجموعه کارگاه‌های سواد پایه شامل: آواورزی و الفباورزی، فارسی‌آموز، ریاضی‌آموز لولوپی و واژه‌نامه چیستانی، شیوه‌های مستندسازی و گزارش‌نویسی.

بعد از برگزاری کارگاه‌ها، آموزگاران به اجرای برنامه و برگزاری نشست‌های بلندخوانی با کودکان پرداختند.

تصاویر و گزارش‌های ارسالی از منطقه، حکایت از استقبال آموزگاران و کودکان از اجرای این برنامه و انجام فعالیت‌های مرتبط با کتابخوانی داشت.

کارشناسان «با من بخوان» در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ برای ارزیابی و بازدید حضوری به منطقه سفر کردند. در این بازدیدها در مجموع از ۲۱ کلاس در ۱۴دبستان و پیش‌دبستان بازدید به عمل آمد و کار مربیان و آموزگاران مورد ارزیابی قرار گرفت.

 

 

بیرجند، روستای اوجان، پیش دبستانی

کودکان با انجام نمایش‌های در پیوند با کتاب، افزون بر برقراری ارتباط بیشتر با داستان، کار گروهی را نیز تمرین می‌کنند.

 

بیرجند، روستای اوجان، پیش دبستانی

مربی در حال بیان توالی رخدادهای داستان

 

بیرجند، دبستان امام هادی (لاله)، پیش دبستانی

کودکان با علاقه به بلندخوانی کتاب گوش سپرده‌ و فعالانه در خوانش آن مشارکت دارند.

 

 

بیرجند، دبستان رودکی، پیش دبستانی

در برنامه با من بخوان کتابها همواره در معرض دید و در دسترس کودکان قرار دارند.

 

دستاوردهای طرح

 از ارزیابی‌ها، بازدیدها و مصاحبه با مربیان نتایج مثبت و دستاوردهای زیر استخراج شده است:

- آموزگاران و مربیان پیش دبستانی و کلاس اول به خوبی از بسته‌های آموزش خلاق سواد پایه (آواورزی و الفبـاورزی) در آمـوزش کودکان بهره گرفته‌اند. کودکان در تلفظ و بیان واک‌ها و آواها پیشرفت کرده‌اند.

- در بازدید یکی از آموزگاران از تجربه شیرین بهبود لکنت زبان یکی از کودکان در نتیجة کار با بسته‌های الفباورزی سخن گفت.

- به اعتقاد مربیان، بسته‌های آواورزی و الفباورزی در روانخوانی کودکان هم موثر بوده است.

- کودکان به کتاب‌ها و فعالیت‌های آن علاقه نشان می‌دهند. برخی آموزگاران ساعت مشخصی را به بلندخوانی اختصاص داده‌انـد و بچه‌ها با اشتیاق منتظر این ساعت هستند. یکی از آموزگاران می‌گوید که شرورترین دانش‌آموز کلاس در زمان بلندخوانی کتـاب آرام‌ترین است و با دقت گوش می‌دهد.

- کودکان کتاب‌ها را به امانت می‌برند و در خانه نیز می‌خوانند.

- ورود کتاب‌های با کیفیت به دبستان رنگ و روی تازه‌ای به کلاس‌ها بخشیده است. بسیاری از کلاس‌هـا بـا فعالیت‌هـای کودکـان تزئین شده است.

- در اغلب کلاس‌ها فعالیت‌های نمایشی انجام شده است و کودکان فعالانه در آن مشارکت دارند.

- بسیاری از آموزگاران و مربیان وقتی هوا خوب باشد، کودکان را برای بلندخوانی به حیاط می‌برند و به ایـن ترتیـب حـال و هـوای متفاوتی برای کودکان می‌آفرینند.

- با انجام کاردستی و فعالیت بعد از کتابخوانی مهارت ریزحرکتی کودکان تقویت شده است.

 - به عقیده‌ی یکی از مربیان مهمترین اتفاقی که برای بچه‌ها افتاده، جدا شدن آنها از گوشی‌های موبایل است. آنها تا پیش از این مدام در حال بازی با گوشی مادرشان بودند. اما اکنون با فعالیت‌های کتابخوانی دیگر به گوشی تلفن و بازی‌های آن تـوجهی نشـان نمی‌دهند.

- خانواده‌ها نیز از اجرای طرح راضی هستند و اثرات مثبت آن را مشاهده کرده‌اند. یکی از مربیان می‌گفت که یکی از مادران به طـور مرتب از کودکش در حال کتابخوانی عکس می‌گیرد و برای آموزگار می‌فرستد و مربی دیگری برای اجرای طرح با والـدین جلسـه‌ای برگزار کرده و همین جلسه به او کمک کرده است تا والدین با او همراه شوند.

- از جمله مهارت‌هایی که با اجرای این طرح در کودکان ارتقا یافت می‌توان به این موارد اشاره کرد:

افزایش شمار واژگان؛ ادای بهتر آواها؛ ادای بهتر واژه‌ها؛ بیان بهتر مقصود خود؛ مشارکت بیشتر در گفت و گو؛ بیان دوباره داستان؛ آشنایی با ساختار داستان و توالی رخداد‌ها؛ درک مطلب؛ روان خوانی؛ شناخت زبان تصویر و توجه به جزییات آن.

 

بیرجند، دبستان حضرت قاسم

 

 

بیرجند، روستای اوجان، کلاس اول

 

    

 بیرجند، دبستان حضرت قاسم، پیش دبستانی

 

 

 ارزیابی نهایی

در یک نگاه کلی، اجرای برنامه در مدارس بیرجند مثبت ارزیابی شده است. به طور کلی بیشتر آموزگاران هدف و رویکرد برنامه را به خوبی متوجه شده بودند و از اجرای طرح و ادامه آن استقبال می‌کردند. بسیاری از مربیان نیز خواهان دریافت آموزش‌های بیشتر هستند.


public-relation نوشته شده توسط: public-relation در تاریخ: چهارشنبه ۳۱-خرداد-۱۳۹۶ | ۱۴:۰۱

اهدای کتاب به دانش‌آموزان مناطق محروم در روز ادبیات کودک و نوجوان

اهدای ۵ هزار جلد کتاب از طرف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مهرگیتی برای ارسال به مناطق محروم ؛ به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان ... بیشتر

مهرگیتی



برای ثبت نام از این قسمت استفاده کنید